tisdag 15 februari 2011

Skolarbete!

I skolan har jag ett ämne som heter formgivning, och där har vi börjat använda glas! Vår skola är bland de få gymnasium som har en egen glasugn, lite kul! Just nu håller vi på att göra lite prover och senare ska vi göra en skål! Jag har inte gjort några "riktiga" provplattor, jag håller istället på att göra lite smyckehängen. Vi började förra veckan och fick en omgång bränd tilld igår, men ugnen var inställd på för hög värme så det smälte ut dåligt, de hål som jag gjort för att kunna trä igenom tråg eller liknande blev för ytliga.

Här är iallafall det som jag skar i går!

De vita sakerna som går rakt igenom två av plattorna är något slags glasfiberpapper, de tål ungenens höga värme och när glaset smält samman, smälts det runt fibret. SEdan när de svalnat petar man ur fibret och det blir ett hål som man kan sätta en kedja igenom. Det var det som gick fel i förra bränningen;  värmen var för hög och fibret blev för ytligt och skapade inget hål.
För säkerhets skull gjorde jag några smycken men ståltråshängen. De som hade gjorts så förra veckan klarade sig.
Mina favoriter är den gröna och den blå. Den med ett hjärta ser inte så fin ut pågrund av den svarta kanten runt hjärtat, men under bränningen kommer de svarta att brännas bort!
Eftersom jag åker i morgon kommer jag missa att se resultaten nästa måndag, men som tur at en kompis till mig sagt att hon skulle fota det år mig! SnälltSnällt! (Känn pressen Lollo!!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar