lördag 9 april 2011

Grattis mönster :Virkad Påsklilja



Det är är min påsklilja! En rolig sak att göra till påsk! Jag tänkte passa på att lägga ut mitt andra mönster nu och hoppas att det glädjer någon. Min lilja fick vara gul/orange, men jag tror att påskliljor brukar vara gul/gula eller vit/orange. Sak samma, här är mönstret:


Du behöver 1 blommdel(den del som är orange på min) 6 kronblad, en stjälk och ett blad, självklart kan man sätta på fler blad om det är så!


Förklaring
lm=luftmaska
fm=fastmska
2i1=förstoring
1i2=förminskning
Enkel Varv/Rad= varv/rad med bara fm
(0)= siffran inom parantesen visar antal maskor som ska finnas i slutet av varvet

Blomman:
Varv 1: 5 lm i en ring
Varv 2: (2i1) x5 (10)
Varv 3-5: Enkel varv (10)
Varv 6: 4fm+2i1+5fm (11)
Varv 7: 5fm+2i1+5fm (12)
Varv 8: (5fm+2i1) x2 (14)
Varv 9: (3fm+2i1) x3 (17)
Varv 10: (3fm+2i1) x5 (22)
Varv 11: (2i1) x22 (22)

Kronblad(x6)
Rad 1: 3 lm
Rad 2: 1fm+2i1+1fm (4)
Rad 3: 2fm+2i1+1fm (5)
Rad 4: (1fm+2i) x2 (7)
Rad 5: (2fm+2i1)x2 (9)
Rad 6-9: Enkel Rad (9)
Rad 10-18: 1 st 1i2 per rad ner till 1fm

Blad:
Rad 1: 4lm
Rad 2: Enkel Rad (4)
Rad 3: 1fm+2i1+2fm(5)
Rad 4:Enkel Rad (5)
Rad 5: 2fm+2i1+2fm(6)
Rad 6:Enkel Rad (6)
Rad 7: 3fm+2i1+2fm(7)
Rad 8:Enkel Rad (7)
Rad 9: 3fm+2i1+3fm(8)
Rad 10-30:Enkel Rad (8)
Rad 30-37: 1 st 1i2 per rad ner till 1fm


Min Stjälk satte jag på en penna som är 7 mm i diameter, i brist på blompinnar. Jag virkade 7lm i en ring, varefter jag virkade 5 varv och sedan trädde i pennan. Sedan virkade jag runt den tills jag klätt hela och sydde ihop toppen!
Jag sydde på tre kronblad i en ring cirka 0,5 cm upp ifrån botten av blomman och sedan sydde jag fast de andra tre i botten och täckte mellan rummet mellan de första tre. Sedan sydde jag ihop kanten på de tre nedre blade cirka 1-2 cm upp för att dom inte skulle ligga ner. Sedan var det klart!
Hoppas det kommer till användning för någon!

Alla mina mönster skyddade av lagen om upphovsrätt, vilket innebär att man ej får kopiera mönstret för att sälja eller ge bort. Man får inte heller sälja figurer som är virkade med mönstret. Självklart är de tillåtet att virka och ge bort dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar