söndag 10 april 2011

Virkad drake

Den här virkningen påbörjade jag innan jag åkte till Thailand, jag kunde inte ta med honom eftersom det skulle bli en present till min pappa. Innan jag åkte så var kroppen, benen, stjärtsakerna och taggarna på ryggen klara. I går plockade jag fram honom igen och virkade öronen och sydde fast stjärtsakerna och taggarna. Jag gjorde även lite misslyckade tester till vingarna. I dag gjorde jag klart honom! Jag kan säga att jag är mycket,mycket stolt över mig själv! Han är ca 53 cm från nos till svans, han är gjord utan mönster och jag gjorde varje del minst tre gånger innan jag blev nöjd vilket har gjort att han har tagit många,många timmar. Men oh så fin han är!

 Två piprensare i svansen och två i huvudet gör så att han är någorlunda böjbar; han kan börjas fint i 90 grader utan att det blir ett kantveck.


 Jag målade ögonen själv med gul akrylfärg. Dom lyser väldigt fint när ljuset ligger på.
 Taggarna var pilliga att göra då det inte fanns mycket att hålla i så det gick långsamt. På svansen blir mellanrummet mellan taggarna större. Taggarna är korta från huvudet och sen blir dom längre på kroppen varefter dom blir kortare igen på svansen.

Han är lite tjock, men han kan både sitta och stå på sina ben!

Fadern blev både överraskad och  glad, lite stolt kanske ;). Han är mycket finare i verkligheten då man ser han i sin fulla storlek!

2 kommentarer:

  1. Vem är fadern till draken som i övrigt är oerhört proffsigt gjord!

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket arbete! Den ser verkligen jättefin ut :) Snyggt gjort!

    SvaraRadera