tisdag 3 maj 2011

Screen printing

På min formgivningslektion i skolan håller vi på med screen printin, vilket är ganska kul men en tids krävande process och detta är min lilla beskrivning över hur man göra(och jag är inte proffs och vet inte vad något heter men iallafall):
Man börjar med att välja ett mönster som man sedan trycker upp på två stycken overhead-plast. Sedan tar man en ram med ett tät nät täcker den med ljuskänslig färg. När färgen har torkat så lägger man plasten på ramen och belyser den med uv-lampa, vi tog i cirka 7 minuter. Efter det sköljer man ramen i vatten och den del som inte blivit belyst, mönstret alltså, rinner då bort.
Sedan när man ska trycka lägger man upp färg längst med kanten på ramen och pressar färgen neråt med en rakel i 90 gradersvinkel, man gör det tre gånger innan man sedan pressar upp färger i 90 gradersvinkel.
Det kanske inte låter så svårt men man får inte kladda ner ramen få då kommer det färg över hela tyger, och om man inte är snabb nog torkar färgen och då måste man göra rent ramen vilket är oerhört irriterade!

Min ram, täckt i färg! Träbiten som står i ramen är en rakel :)
 Provtryck på papper
 Provtryck på tyg
Vår uppgift går ut på att trycka på lite olika tyg och i lite olika färger, jag ska trycka på vit,svart och rött tyck med svart och vit färg!Får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar