onsdag 5 oktober 2011

Ge lite tröst

En kvinna som heter Therese har startat en blogg  för att samla in gosedjur, filtar och nappar till barn på Lillängen

"Att trösta ett barn.


Varje dag ser man en massa hemskheter på tv:n, där barn råkar illa ut, men detta finns även i vårt lilla land!

Jag behövde någonstans att göra av barnens gamla leksaker som var för fina för att slänga och fick då höra talas om Lillängen.

Detta är ett boende för barn som av någon anledning inte kan bo hos sina föräldrar, t.ex. missbruk eller psykisk ohälsa. Vissa blir hämtade direkt på BB och har absolut ingenting som är deras eget.

Efter att ha tänkt på dessa barnen och deras situation fick jag en idé.


När mina barn var bebisar har de fått vars en snuttefilt och ett litet gosedjur. Detta var deras trygghet när de var ledsna, arga, rädda mm. Dessa två saker tillsammans med nappen skapade lugn och trygghet .Trots att de nu är 3,5 och 6,5 år gamla är det fortfarande det lilla djuret och filten som tröstar dem.


Barnen på Lillängen har inget som är bara deras, inget som tröstar dem när det är svårt. Så jag tänkte skänka små paket med napp, snuttefilt och ett litet gosedjur, som finns på plats när barnen kommer dit och som kan följa dem så länge de vill och så länge det går!!"


Jag bestämde mig för att hjälpa till! Jag ska skicka lite av varje och har i dag sytt 3 stycken filtar:

 Filtarna består av ett lager "vanligt" tyg och en lager fleece

 Naturvit tyg med vita får:


 Fleecen har sånt som blivit över ifrån tidigare projekt och det andra tygen har jag fått av min farmor. Tyvärr tog fleecen slut så productionen får vänta tills jag införskaffat mer!
Det tog ungefär 1,5 timmar att göra alla tre , tom två första tog 40 min och den sista tog 40 min. Den sista var den randiga och det tog längre tid eftersom min symaskin inte gillade med längre. Men vi fixade det och skildes som vänner.

Just nu sitter jag och funderar på om jag ska städa rummet eller ej, det är egentligen killens tur, jag har skött all städning av rummet den senaste månaden. Men eftersom det är jag som stökar ner så kan jag inte säga så mycket.
Stor fråga; ska jag eller ska jag inte? hmmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar