torsdag 6 oktober 2011

Julkort #4 - Stafflikort

Jag fortsätter med mina julkort samtidigt som jag deltar i pysselmyrans veckotävling som går ut på att göra ett stafflikort.
Och så här blev mitt bidrag:

Det blev ett staflikort med flera ... flikar eller vad man säger.
Och jag tänkte passa på att visa hur jag gjorde det som det är så att det är någon mer som vill testa!

Jag använde mig utav panduros stämplar, som jag målade i juliga färger.
GodJul gilangen är egentligen längre med jag kortade ner det lite.

Jag tog ett 300 g A4 och klippte ut en bit som är 17x20-som blir botten och stöden, en som blev 10x9- som blir den mittersta fliken och två som blev 10x3,5-som blir flikarna på sidan:

Sedan ritade jag upp linjer och delade in det stora pappret i två stycken sektioner som blev 5 cm och en som blev 10. Vik sedan vid strecken så att pappret blir så här:

Klipp sedan upp de vikta delarna 3,5 cm ifrån varje kant:

Klipp sedan bort 0,5 cm in från varje sida på varje flik:

Pynta sedan de andra pappersbitarna samt den stora delen på botten.
Tänk på att det är dekorationerna på botten som kommer att "hålla fast" flikarna, så att du antinge sätter dom på 3d-kuddar eller liknande.

Använd sedan dubbelhäftande tejp för att sätta fast fliken på stöden, dom ska sitta ihop på från toppen av fliken och ner, som på bilden:

Och så här blir det:

Jag satt mina dekorationer på botten på olika ställen så att flikarna hamnar på olika nivåer

Det blev många dekorationer och mycket glitter, vilket kanske inte syns så jätte bra.
Jag får ta lite närbilder och visa tydligare :)

2 kommentarer:

  1. Man känner julstämningen i kortet. Jätte fint.

    SvaraRadera
  2. Vilket fint kort :) Häftigt med flera olika stafflier så där, det har jag nog inte sett förut :D

    SvaraRadera