onsdag 16 november 2011

Göra Egna Tags

Jag har fastnat lite för att göra tags sen jag hittade ett par i mina gömmor. Men efter att ha använt upp2 av de 3 som jag hade ville jag ha lite fler. Dock tyckte jag att dom var lite för dyra att köpa och jag hittade inga i precis den storlek som jag ville ha.
Så jag bestämde mig var att göra egna!


Göra Egna Tags
Du behöver:
Penna
Linjal
Mattkniv
Papper/kartong-
Jag använde mig utav 2 mm tjock kartong

Jag gjorde mina tags av en A4 bit, varje tag blev 6,5x14,5.
Kanske lite udda mått men jag tyckte att 6 cm bredd var är lite och 7 för mycket :)
Rita upp linjerna med hjäp av en linjal.

Skär sedan ut bitarna med mattkniven.
Lägg linjalen längst med linjen och ta kniven där efter för att få en rak kant.
Tryck inte för mycket för då kan du råka putta till linjalen och skära snett.
Det är lättare att ha kontroll över det du skär om du har lite mindre kraft i det.
Sedan är det bara att skära i samma skåra ett par gånger till du kommer igenom.

Det kan bli en liten kant på undersidan efter att du har skurit.
Jag drag med min nagel längst med kanten så att den la sig ner!

Tips! Om du inte har en skärmatta så använd ett block med en tjock pärm.

Nu har du fått ut dina bitar!

Rita nu ut vart ditt hål ska vara.
Jag gjorde två små hjälplinjer 3 cm in från varje sida och 1 cm in från över kanten.
Använd din puncher för att göra hål.

Jag satte på en liten blomma på bak och fram sidan vis mina hål

Lima fast en blomma på en sida..

Tryck sedan hål igen genom det förra innan du limmar på nästa blomma.

I fall man inte vill ha helt fyrkantiga tags så kan man göra med i lite andra former:


Här är de tags som jag har smyckat hittills:
Dom behöver bara lite band så är det klart!
Jag ska visa upp dom senare med lite när bilder och såå (^.^)

Hoppas att ni får lust att göra lite egna tags.
Ha de bra

1 kommentar:

  1. Hur fina som helst =)Ett annat skär-tips är att använda en linjal i metall ... det är lät att man sabbar dem i plast om man skär mycket.

    SvaraRadera