lördag 12 november 2011

Tutorial - Kostym kort

Tjo!
Igår kväll gjorde jag ett kostymkort, och jag tänkte visa hur jag gjorde det :)

1.Det här behöver du för att göra kortet!
Svart papper som är 16,5x11 cm.
Vitt papper som är 8x11 cm.
Ett vitt papper som är 7x11,5 cm
Mönster papper som är 8x11 cm
Två stycken 1x3 cm pappers bitar i svart


2. Västen gör jag i mönster papper, men först sitar jag en mall på vanligt papper för att veta att formen är rätt.
OBS pappret jag gjorde mallen på är inte det 8x11 cm pappret som jag nämne i steg 1.
Jag vet ett 8x11 papper på mitten och klippte där efter så att sidorna skulle bli lika långa.
Sedan la jag mallen på baksidan av mönster pappret och ritade av, varefter jag klippte ut västen.
3. Vik två flickar på det svarta pappret 4,2 cm in från varje sida.
Det svarta pappret är lite större än det vita så att jag ska vara lätt att vika in då det kommer att bli tre lager med papper på insidan.

4. Ta det vita pappret som är 7x11,5 och klipp två jack 2 cm in på pappret - 1 cm ned från över kanten.
Detta så att du får en krage. Vik sedan in flickarna samt lite snett, som bilden ovan.
Jag valde även att stämpla en drake (från vila stamps) på pappret.
Satt sedan en liten tejpbit (dubbelhätfande- ca 0,5 cm) längst in vid veket.

5. Använd dubbelhäftande tejp ( 3mm) längst med kanten på det svarta pappret, bara på lång sidorna och neder kanten- enligt bilden.
Och sätt sedan tejp på baksidan är västen.

6. Sätt sedan fast det vita pappret på det svarta och västen på det vita.
Det har nu blivit en ficka mellan det vita och svarta pappret för det vita pappret med krage kan sitta.

7. Vik sedan två kanter på det svarta pappret. 
Jag valde att min skulle vara 5 cm ned från överkanten och att veket skulle ligga 1,5 cm in från mitten.

8. Sätt sedan fast de svarta 1x3 cm bitarna på dubbelhäftande tejp enligt bilden.
Jag  satte mina lite snett för att få en lite ledig stil men man kan även sätta dom rakt.
Det blir faktiskt stor skillnad mellan de både :)

9. Jag valde att rita på lite kanppar på det vita pappret som sitter fast på det svarta.
Man får välja vad man tycker är bäst :)

Så här ser kortet ut nu 
(när jag tog bilden hade jag inte satt fast min tejp på kragen vilket är varför min står upp ganksa mycket)

10. Runda till kanten på kortet.

Nu är det dags för utsmyckning!
Vilket är en liten smaksak :)

Målade min drake med Touch pennor, kantade svart och skrev på kortet :)

Baksidan:
Jag valde att ha själva texten på baksidan, men man kan ju annars skippa stämpeln på framsidan och ha sin text där.

Jag klippte ut 3 fickor till min väst och kantade dom lite så att dom skulle synas bättre.
Jag ritade även en svart linje i mitten av västen för att skapa en "öppning".

Resultatet!
Jag satte på två miniknappar på framsidan, jag limmade på ena halvan av knapparna och sidan tog jag en liten,liten tejpbit på andra så att jag det att öppna kortet.
Eftersom tejpbiten är så liten så fastnar det inte ordentligt och det går att öppna och stänga utan att kortet går sönder.
 

Jag känner mig lite halvtrött och virrig men jag hoppas att ni förstår beskrivningen, om det är något som är oklart så är att bara att säga till!


1 kommentar:

  1. Vilket smart och fint kort! Tack för beskrivningen :)

    SvaraRadera