torsdag 29 december 2011

Mumsig saffranskaka

Härom dagen vart vi (läs jag) lite fika sugna här hemma så jag klickade runt lite på nätet och hittade ett recept på en mjuk saffrans kaka. 
Från början hade jag tänkt att göra lussekatter men jag hade inge kesella hemma och varje gång jag var i väg till affären så glömde jag köpa! *suck*

Men det här blev gått det med!

Receptet hittade jag här.

Ingredienser 

50 g smör
1,25 dl mjölk
2 st ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Tillagning

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en sockerkaksform.

2. Smält smöret och häll ner mjölken. Vispa ägg, socker och saffran pösigt och vänd ner i mjölkblandningen.

3. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter. Låt kakan svalna innan du stjälper upp den på ett fat.

Tjusig och god!
Mor och lillebror fick med sig halv när dom var här så att den inte skulle stå och bli torr.
Ångrar det lite nu då jag blev lite sugen ;)

Ha de bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar