söndag 16 februari 2014

Hemmagjorda praliner

God kväll!
Hoppas att ni har haft en trevlig helg, min helg har slutat med en fin förkylning tyvärr. Förhoppningsvis blir det bättre efter lite sömn.

Tidigare i veckan gjorde jag lite praliner till man som han fick på alla hjärtans dag. Det är egentligen inget svårt, men med tanke på mina baknings skills så var det lite av en utmaning. Jag gjorde tre olika praliner:
Vitchoklad med citron smak och lite mörk choklad på toppen
Ljus choklad med hela nötter i samt hakade nötter som topping
Mörk choklad med nougat i mitten

Tydligen vart dom väldigt goda! Jag gjorde dom i vanliga formar som jag köpte på ica. Först hade jag tänkt köpa en silicon form men jag hittade inge som jag var jätte nöjd med plus att jag kände att det här skulle gå fortare eftersom jag inte skulle behöva vänta på att chokladen skulle smälta innan.

Jag la chokladen i en låda från Panduro och knöt en rosset av spets från Slöjd detalj. Jag gjorde en "ställning" av papper att lägga  lådan för att kunna ha flera lager med praliner utan att behöva stapla dom på varandra.




Tack för besöket!

2 kommentarer: