tisdag 26 maj 2015

Orangea Pärlor

God Morgon!
Det ser ut att bli ännu en grå dag i dag. Jag hade gärna sett lite finare väder för att pigga upp dom sista veckorna i skolan. Vi har vår slut redovisning nästa fredag så när det skriftliga arbetet är klart har jag sommarlov! Ja, om man nu får säga så. Det kanske mer är studieuppehåll utan betalt. 

I alla fall! Det kommer att vara fullt upp dom sista veckorna nu men jag hoppas att jag hinner mer lite pyssel ändå. Jag har ju scrapat på hela helgen så om det vore så att jag inte hinner nu så har jag ändå lite pyssel att dela.
Men jag har inte bara scrapat utan jag har även jobbat lite med min lera och gjort några nya pärlor. Jag måste säga att jag älskar färgerna på dom har och det är nog favoriten hittills!



Pärlorna gjorde jag i brunt, beige, gult och orange men två olika design plus ett set med pärlor till ett enkelt halsband. 
När bild på de första pärlorna:

Och närbild på dom andra:

Plus special pärlorna:

Jag tog även lite foton på när jag höll på med pärlorna för att visa lite hur jag gör. Det var väldigt sent så kvalitén är inte den bästa men förhoppningsvis går det an. 

När jag gör mina mönster gör jag det genom att blanda olika färger och forma det till stavar. Jag tar sedan vit lera (eftersom det går att köpa i större pack blir det billigare än andra färger) och rullar pärlor som är en aning mindre än var jag vill att dom ska bli i slutändan. Efter det så skär jag upp stavarna i små tunna skivor och täcker mina vita pärlor med den färgade leran.

Små tunna skivorna:

Pärlan innan jag har gjort hålet(med en tandpetare):

Det är enkelt att göra vissa mönster med det går så klart att göra riktigt häftiga. Även om mönstret är enkelt så tar det lite tid att göra stavarna, skära skivorna och täcka hela pärlorna. 

Min pärllåda just nu:

Jag hoppas att ni gillade det och ha en trevlig dag!

3 kommentarer:

  1. Åh va läckert, har inte ens tänkt på att man kan göra egna pärlor jag som har letat febrilt efter just en viss sort som jag inte kan hitta, måste testa någon gång att göra själv :)

    SvaraRadera
  2. Det borde du verkligen testa! Det tar lite tid men det är inte svårt.

    SvaraRadera
  3. Det borde du verkligen testa! Det tar lite tid men det är inte svårt.

    SvaraRadera