lördag 14 januari 2017

Bläck och Akvarell målning "My perception"

Hallå!
Förra veckan testade jag att arbeta med lite blandade medium: akvarell och bläck. Jag ville blanda starka kontraster mellan klara färger och djup svart.

 Jag använde min av ffem olika akvarellfärger (en gul, två röda, en lila, en blå och en grå) samt två Uni Pin fine liner pennor i storlekarna 0,1 och 0,5 på ett A3 akvarellpapper.
Eftersom jag aldrig har jobbat med fine liner art bestämde jag att det var bäst att skissa och fundera lite innan jag började. Här är mina två process sidor:

 Jag började skissa i blyerts först för att se om jag kunde få ut formen på ögat och sen för att testa placeringen. Sen gjorde jag en liten skiss med min Uni Pin penna följt av tre mini färgtester. Allt det gjordes på vanligt skisspapper.
Sedan tog jag ett A5 akvarellpapper och testade mina färger och hur jag ville blanda dom.
Efter det var det bara att köra!

 Även om akvarellen ser väldigt slumpmässig ut så tog det lite tid att göra. Jag var vaksam med hur jag blandade mina färger, speciellt då jag inte ville blanda det gula med det blåa. Jag målade 3-5 lager med torktid emellan. Det mörkgråa närmast ögat la jag på sist efter att allt hade torkat och då i två lager.

 Det mesta av ögat är gjort med 0,1 pennan. Jag använde 0,5 pennan i slutet vid dom mörkaste partierna som i kanten av ögat, i vecken och runt irisen. Jag skulle nog kunna gå tillbaka och jobba lite mer med pupillen.


Lite annorlunda från hur jag brukar jobba, men det är alltid kul at testa lite nytt!
Tack för besöket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar