söndag 25 juni 2017

Simpla Gratulationskort - Steg för Steg

Hejsan!
Jag kände mig lite omotiverad häromdan när jag satt vid pysselborden, så jag ville göra något snabbt och enkelt. Jag pysslade ihop lite gratulationskort i tre olika färgteman:


Jag tänkte att det här kunde vara lite bra nybörjare-kort eller ifall man bara vill göra något enkelt och färgglatt!
Steg för steg bilderna tog jag när jag gjorde det gröna kortet och tyvärr blev resultatet inte lika bra som dom andra. Jag använde ett embossing pulver som inte riktigt fungerade för det här, så jag skulle rekommendera er att INTE använda det som jag har med på bilden nedan.


 Materiallista:
- Vit kortbas, egengjord eller färdig köpt
- Färgat och vitt cardstock
- Tre olika mist's eller inks i matchande färger
- Stämpel set
- Gratulationsstämpel
- Embossing ink
- Embossing pulver
- Embossing fön
- Akryl block
- Vatten/akvarell färger

Som sagt fungerade inte det embossing pulvret som jag valde men jag räddade det genom att gå över men en silvrig penna. På dom två andra korten använde jag andra pulver och det fungerade bra!



Beskrivning

1. Klipp/skär dina cardstock bitar i passande storlekar. Jag valde att klippa det vita till 9x13,5 cm och sedan det gröna till 9,5x14 cm. Klipp sedan ut en mindre vit och grön cardstock bit, storleken anpassas efter din gratulationsstämpel.

2. Välj din bakgrund stämpel och använd den för att fylla det vita cardstocken. Embossa och låt svalna.

3. Ta dina bakgrundsfärger and använd en bit plast för att smeta på färgen. Tryck din stämpeldyna/Spraya lite mist på plasten och ta sedan lite vatten och blandra det med bläcket/misten. Ta sedan plasten och tryck det på cardstocken för att smeta ut den. ( kallas Packaging Technique, bra exempel hittar du Här). Arbeta i lager och låt det torka emellan så att färgerna lägger sig ovan på varandra och inte bara blandas ihop.

4. Ta dina vatten färger och fyll i ditt stämpel mönster med matchande färger. Jag valde fyra nyanser av grönt till mina fjärilar.


5. Om det är så att dina embossing blev lite dålig som min kan du gå över med en matchande penna och fylla i lite. Annars skippar du bara det här steget.

6. Stämpla eller embossa din hälsning på den lilla vita cardstock biten. På den gröna kortet stämplade jag bara med Distress Oxide ink och på dom andra korten där embossning pulveret var bättre embossade jag hälsningen.

7. Montera de vita cardstock bitarna på de gröna...

8. ... och sätt sedan ihop allt på kortbasen! Avsluta med lite bling i kanterna och sen är det klart!

Alla korten var för sig!



Om man inte har material för att embossa kan man anpassa stegen och ersätta embossningen med en vattenfast stämpeldyna. Börja då med att börja bakgrundsfärgerna, steg tre, och stämpla sedan med den vattenfasta dynan. Ta sedan vattenfärgerna och fyll i ditt motiv.

Tack för besöket och ha en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar